به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان اردکان در جریان حضور هیئت سفرا و نمایندگان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در اردکان، فرماندار اردکان ضمن خوش‌آمد گویی به مهمانان شهرستان گفت: سعی شده در مدت کوتاه حضور سفرا و نمایندگان کمیساریای عالی برنامه‌ریزی‌های مختلفی در جهت بازدید و ارائه گزارش از امکانات رفاهی، محل سکونت و خدمات ارائه‌شده به اتباع افغان صورت گیرد.
 
«محمد اشرفیان» رییس آموزش و پرورش اردکان نیز ضمن تشکر از مشارکت برخی از کشورها در ساخت آموزشگاه ویژه دانش‌آموزان افغان به بخشی از مشکلات عمده این آموزشگاه اشاره کرد و افزود: نزدیک به 700 دانش آموز دختر و پسر افغان در مقطع ابتدایی در دو نوبت صبح و عصر در این آموزشگاه مشغول به تحصیل هستند که با توجه به آمار بالای دانش‌آموزان امکانات موجود جوابگوی این قشر از اتباع افغان حاضر در اردکان نیست.
 
وی همچنین افزود: 10 درصد از جمعیت کل دانش‌آموزان شهرستان اردکان را دانش‌آموزان افغان تشکیل می‌دهند که مدارس موجود ویژه اتباع نیازمند به تجهیز امکانات آموزشی از جمله زمین ورزشی، کلاس IT و امکانات آزمایشگاهی است که همیاری دستگاه‌های بین‌المللی مرتبط با این حوزه را می‌طلبد.
 
در ادامه سفیران و مسئولین کمیساریا از نمایشگاه فعالیت‌های انجام گرفته در آموزشگاه و برخی کلاس‌های درس بازدید کردند.
 
گفتنی است؛ بعد از حضور در مهمانشهر افاغنه اردکان فرماندار و مسئولان شهرستان اردکان در بافت تاریخی این شهرستان از هیئت سفرا و اعضای کمیساریای عالی سازمان ملل متحد پذیرایی کردند.
 
بازدید از موزه‌های مردم‌شناسی، فرش و خانه مرحوم آیت‌الله خاتمی (ره) که به موزه مفاخر تبدیل شده بخش پایانی سفر چند ساعته نمایندگان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد و هیئت سفیران به اردکان بود.