با حضور وزیر نیرو
در مراسمی با حضور وزیر نیرو و معاونان وی، استاندار و معاون عمرانی، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مدیران استان و شهرستان، پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب و نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی شهر اردکان به بهره‌برداری رسید.
 
وزیر نیرو که به منظور بهره‌برداری از چند پروژه صنعت آب و برق و شرکت در کارگروه تخصصی سازگاری با کم‌آبی به یزد سفر کرده است در مراسم افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اردکان بیان داشت: این پروژه از طرح‌های ارزشمند حوزه فاضلاب است و با تکمیل ۳۰ قرارداد بیع متقابل در شهرهای دیگر کشور، سالانه ۱۶۰ میلیون مترمکعب فاضلاب تصفیه می‌شود.
 
رضا اردکانیان با اشاره به کم‌آبی و مشکلات تأمین آب شرب در کشور، افزود: مطمئن‌ترین منبع آب در کشور، استفاده از پساب است و صنعت کشور به درستی این نکته را دریافته است.
 
وزیر نیرو گفت: حدود ۷.۵ میلیارد مترمکعب آب برای شرب و بهداشت مصرف می‌شود که ۴.۳ میلیارد مترمکعب پساب تولید می‌کند.
 
وی ادامه داد: در صورتی که پساب حاصله تصفیه نشود؛ هر مترمکعب پساب، ۴۰ مترمکعب از آب شیرین را آلوده می‌کند؛ بنابراین یکی از سیاست‌های مهم دولت و مجلس جمع‌آوری و استفاده مجدد از پساب‌هاست.
 
اردکانیان تصریح کرد: با مشارکت بخش خصوصی می‌توان بخش زیادی از آب را دوباره به طرق مختلف در چرخه قرار داد و این بدان معناست که برخی نظرات که گفته می‌شود «جمع‌آوری پساب موجب نشست زمین و... می‌شود» مبنای علمی صحیحی ندارد.
 
وزیر نیرو، حضور صنعت را موجب برخی عوارض محیط‌زیستی در منطقه دانست و بیان داشت: یکی از راه‌های جبران این مشکلات، سرمایه‌گذاری در حوزه پساب برای جلوگیری از آلودگی آب است.
 
رضا اردکانیان اظهار داشت: انتظار دولت این است که قدرشناسی لازم با سرعت‌دادن به فعال‌سازی این پروژه در منطقه صورت بگیرد و اگر با نگاه‌های کوتاه و مخل توسعه در منطقه روند اجرای این پروژه‌ها را کند کنیم؛ بدسلیقگی کرده‌ایم.
 
نماینده مردم اردکان نیز در این مراسم با بیان این‌که اداره کشور باید بر اساس عقلانیت صورت گیرد؛ گفت: عرصه‌های کلان سیاسی و اقتصادی کشور محل آزمون و خطا نیست و باید برای جبران ناکارآمدی‌های امروز تلاش کنیم.
 
محمدرضا تابش با تقدیر از حضور وزیر نیرو در اردکان، وی را ازجمله وزیرانی دانست که حضورش موجب اداره خردمندانه کشور می‌شود و افزود: ریشه بسیاری از مشکلات کنونی جامعه «ندانستن» است و این‌که برخی خود را در همه حوزه‌ها صاحب‌نظر بدانند و دخالت‌های بیجا کنند؛ ممکلت را دچار گرفتاری‌هایی کرده است.
 
نماینده مردم اردکان بیان داشت: پروژه فاضلاب شهری اردکان اولین پروژه بیع متقابل است که در مدت ۹ سال، تنها ۱۲ میلیارد تومان اعتبار دولتی به آن اختصاص یافته بود و با ورود شرکت چادرملو ظرف مدت ۴ سال و با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان تکمیل گردید.
 
وی اظهار داشت: در حال حاضر درصد پوشش فاضلاب شهری در مرکز استان ۳۹ درصد و در شهر اردکان، ۸۰ درصد است.
 
تابش با بیان این‌که اردکان در بدترین وضعیت کیفی آب در استان قرار دارد؛ حفر ۸ حلقه چاه را از اولویت‌های این شهرستان دانست و از وزیر نیرو خواست برای تأمین اعتبار آن مساعدت نماید.
 
نماینده مردم اردکان تصریح کرد: به لحاظ سرمایه‌گذاری‌های وسیع، به شاخص‌های خوبی در حوزه برق دست پیدا کرده‌ایم. وی میانگین مصرف برق صنعتی در اردکان را ۸۵ درصد دانست که این رقم در کشور و استان به‌ترتیب ۳۳ و ۷۲ درصد است و از ۲۷ شرکت بزرگ مصرف‌کننده برق استان، ۱۲ شرکت در اردکان قرار دارند.
 
در ادامه این مراسم، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی پژواک اردکان با ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری به همت بخش خصوصی بهره‌برداری شد.
 
این طرح که از جمله طرح‌های بزرگ سفر یک‌روزه اردکانیان به استان بود با هدف کاهش تلفات شبکه و تولید انرژی پاک به ترتیب به میزان ۲۳ و ۱۹ میلیون کیلووات‌ساعت در سال، صرفه‌جویی در مصرف سوخت فسیلی، کاهش انتشار گازهای آلاینده و صرفه‌جویی در مصرف آب افتتاح شد.