مراسم چهلمین روز درگذشت بانو سکینه ضیایی، همسر آیت‌الله خاتمی (ره)، امام جمعه فقید اردکان و یزد با حضور شخصیت‌های کشوری و استانی و جمع کثیری از مردم در مسجد کوشکنوی اردکان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان، مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس‌جمهور و سخنران ویژه این مراسم در سخنانی با تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع)، به فرارسیدن عید مبعث اشاره کرد و افزود: بعثت پیامبر اکرم (ص) واجد همه ارزش‌های والای انسانی و بیان‌گر آن است که ظرف وجود انسان می‌تواند دربرگیرنده‌ی تمامی آن ارزش‌ها شود.

 

حجت‌الاسلام انصاری، مبارزه با بت‌پرستی و پرستش‌های غیرالهی و هدایت انسان‌ها در همه‌ی ابعاد را از ارزش‌های کلیدی و محوری مبعث رسول اکرم (ص) برشمرد و گفت: پیامبر اسلام مبعوث شد تا جامعه را به سمت اخلاق و ارزش‌های والای انسانی پیش ببرد و اساس گرویدن مردم و حتی مخالفان به اسلام، اخلاق پیامبر بود؛ چرا که اگر اخلاق حسنه، گفتار نرم و برخورد توأم با سلم آن حضرت نبود؛ پیامبر نمی‌توانست در دعوتش موفق شود. وی ادامه داد: پیامبر اسلام در سخت‌ترین شرایط هنگام تسلط بر دشمنان، اعلام عفو عمومی کرد و خانه دشمنانش را خانه امن اعلام نمود. وی ادامه داد: رعایت اخلاق و مدارا تا پایان عمر نه تنها شیوه پیامبر، بلکه شیوه‌ی همه امامان معصوم (ع) بود.

 

معاون رییس‌جمهور، مبارزه با اندیشه‌های نادرست و خرافی را ارزش دوم بعثت پیامبر عنوان نمود و تصریح کرد: پیامبر در عصری حضور داشت که نه تنها در عربستان دختران را زنده به گور می‌کردند؛ بلکه در سایر ملل نیز در حق زنان ظلم و تبعیض روا داشته می‌شد؛ اما رفتار پیامبر با خدیجه (س) و زهرا (س) به زنان ارزش و هویت بخشید.

 

وی گفت: آیین پیامبر، آیینی متکی به خرد، عقل و اندیشه بود و یک ساعت اندیشه را از سال‌ها عبادت برتر می‌دانست؛ لذا نمی‌شود با خرافات و موهومات و جهل و بی‌سوادی، ادعای دیانت داشت.

 

مجید انصاری با اشاره به اولین کلمه‌ای که بر پیامبر نازل شد؛ تأکید کرد: معجزه‌ی پیامبر اسلام از جنس خواندن، قرائت و نوشتن است و حضرت محمد (ص) «مدادالعلما» را برتر از «دماء الشهداء» می‌داند و بدین سبب طلب علم و دانش بدون توجه به مرزهای جغرافیایی و دینی و زمانی از ارزش‌های بعثت پیامبر محسوب می‌شود.

 

معاون رییس‌جمهور در امور مجلس که در مراسم چهلمین روز درگذشت بانو سکینه ضیایی سخن می‌گفت؛ خاطرنشان ساخت: همسر آیت‌الله خاتمی (ره)، ارزش‌های رسالت و الگویی باارزش از زن را در دوران زندگی پربار خویش به نمایش گذاشت. وی با بیان این‌که جامعه‌ی امروز ما به شدت نیازمند الگو است؛ ادامه داد: بیت آیت‌اللّه خاتمی و شهید آیت‌الله صدوقی و بیت امام (ره) کانون‌های ارائه‌ی ارزش‌های بعثت و الگوهای جامعه هستند و بی‌جهت نیست که بزرگان نهضت ما در معرض دشمنی و تاخت و تازهای آگاهانه و ناآگاهانه قرار گرفته‌اند.

 

وی گفت:  مرحوم آیت‌اللّه خاتمی (ره) الگویی از وجود مبارک پیامبر (ص) بود که در زمینه اخلاق، روشنفکری و تعقل‌گرایی نمونه و همسر گرامی ایشان نیز مادری روشن‌فکر، اهل مطالعه و تحلیل، عفیف و در عین حال یک بانوی تأثیرگذار در جامعه و مثالی از حضرت خدیجه (س) بود.

 

انصاری با ابراز تأسف از فراموش‌شدن نقش زن به عنوان مادر و مدیر خانه در جامعه‌ی امروزی گفت: فرهنگ بی‌توجهی به فرزند در خانواده‌های مرفه بیش از خانواده فقراست. وی فرزندان مرحومه ضیایی را میراث‌های ماندگار ایشان خواند و گفت: «گل سرسبد همه فرزندان خانم سکینه ضیایی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی است و بدون اغراق، ایشان مایه‌ی افتخار جامعه‌ی روحانیت و مدیریت خردبنیان ایران اسلامی و مایه فخر همه کسانی است که به انقلاب اسلامی عشق می‌ورزند، چهره‌ای که توانست اسلام و ایران را به خوبی به جهان معرفی کند و در مدیریت اجرایی کشور شاخص‌هایی باقی بگذارد که امروز بتوان گفت یکی از پرافتخارترین دولت‌های پس از انقلاب در تمامی عرصه‌ها، دولت ایشان بوده است.»

 

معاون رییس‌جمهور تصریح کرد: «نباید اجازه دهیم برخی رسانه‌ها با زبان خشن، توهین و افترا و تهمت بر ساحت بیوت چهره‌های روحانی اصیل کشور غبار کینه بنشانند. به‌خصوص امروز که منطقه ما و جهان اسلام در آتش کینه و نفرت و اختلافات می‌سوزد و مدعیان پیروی از پیامبر (ص) به جان هم افتاده‌اند؛ چهره رحمانی پیامبر کجاست؟»

 

وی ادامه داد: «چرا رسانه‌هایی که از جیب ملت تزریق می‌شوند؛ در سال هم‌دلی و هم‌زبانی به تخریب دیگران و اختلاف‌افکنی مشغول‌اند؟ مگر می‌شود تصویر محبوبی را از دل مردم پاک کرد و مگر می‌شود با غبارافشانی در ساحت نور، تردید ایجاد کرد؟»

 

حجت‌الاسلام انصاری در پایان تصریح کرد: «جامعه‌ای که خاتمی‌ها و صدوقی‌ها و ضیایی‌ها و... برای آن خون دل خورده‌اند نباید آلوده به این مسائل باشد و همگی باید برای حفاظت و حراست از چهره‌‌های انقلاب تلاش کنیم.»

 

گفتنی است پیش از این سخنرانی، مراسم بزرگداشت مرحومه ضیایی در گلزار شهدای اردکان برگزار شد.